Kai Remlov og Modus ensemble på Oslo Middelalderfestival


«Selv om De er langt borte fra meg, ærbare herskerinne, er

De likevel nær – natt og dag – i mine tanker».

 

Den franske komponisten Guillaume de Machauts syv hundre år gamle sanger handler om kjærlighet.

Middelalderen er en fjern tid, og dens diktere og musikere har et annet uttrykk enn vi er vant til i dag,

men kjærligheten er alltid aktuell. Savn og lengsel, tvil og håp er universelle følelser. 

Og lidenskapen er også tilstede:

 

«Minnet om Hennes skjønnhet og hennes liflighet oppildner meg, 

og tenner kjærlighetens flammer – dag og natt.»

 

Modus ensemble har lenge arbeidet med musikken til Machaut, og ga i 2006 ut en CD med Machauts enstemmige virelais, en enkel type melodi med refreng. Prosjektet ble støttet av Fond for utøvende kunstnere med produsent Wolfgang Plagge - komponist og pianist.

 

I tråd med datidens praksis improviserer de frem motstemmer og mellomspill som omkranser tekstene. Instrumentene er kopier av strykeinstrumenter og fløyter fra middelalderen.

 

Siden det nesten ikke finnes overlevert instrumentalmusikk vi kan assosiere med Machaut og hans verden, har de laget deres egne estampier, danseformer basert på Machauts melodier. Guillaume de Machaut var både berømt og bereist, og etterlot seg rundt regnet 10 manuskripter som inneholder hele hans livsverk. Han ble født i Champagne-distriktet i det nåværende Frankrike, utdannet seg til prest, og arbeidet som sekretær for Jean de Luxembourg, kongen av Böhmen. Ettertiden kjenner ham også som historiker. Machauts lyrikk og musikk hører til det fineste og mest betydningsfulle fra middelalderen.

Modus ensemble har presentert sitt Machaut program med skuespillere fra Norge, Sverige, Danmark, Russland, Frankrike og i USA og har høstet mange lovord.


“...a continuity of artistic vision, high quality musicianship and sensitivity...”

 

“Medieval string instruments played with seeming effortlessness by Elizabeth Gaver, and flutes reflective of long ago, voiced equally well by Hans Olav Gorset, accompanied Gro Siri Johansen, a soprano able not only to reduce at will any propensity toward vibrato she might possess but imbue the songs with a range of dignified passions.”   



Kai Remlov, Gro Siri Ognøy Johansen, Hans Olav Gorset, Elizabeth Gaver Foto; Hans Hindrich Thedens


 

Elizabeth Gaver - fiddle og rebec har turnert verden rundt med Sequentia, et av verdens fremste ensembler innen middelaldermusikk, og er også med i Pro Musica Antiqua, Laude Illustre og ULV. 

www.sequentia.org/biographies/gaver.html


Hans Olav Gorset - fløyter har stått bak en rekke innspillinger, både som solist og som leder av Pro Musica Antiqua, Oslo. Han er også med i Nordisk Barokk Kvartett og professor ved Norges Musikkhøgskole.

www.hansolavgorset.com 


Gro Siri Johansen - sanger har bl.a med den franske gruppen Dialogos vunnet Diapason d’Or og Choc Monde de la Musique for CDen "Terra Adriatica" og en pris for "Dulcis Amor" med gruppen Musica Reservata. Hun startet Modus ensemble i 1998 og er kunstnerisk leder for Modus senter for middelaldermusikk.
www.gestaltsang.no

Kai Remlov- resitasjon ble utdannet ved Statens Teaterhøyskole. Uteksaminert med diplom i 1973. Fast ansatt ved Nationaltheatret samme år og har vært der siden, i alt 43 år, inntil han gikk av med pensjon 1 januar 2017.

På Nationaltheatret har Remlov i årenes løp spilt et stort antall roller innenfor for såvel klassisk som moderne repertoir. Av sentrale Ibsenroller kan nevnes Tesmann i Hedda Gabler, Fogden i Brand, Hjalmar Ekdal i Vildanden og Rubek i Når vi døde våkner. I løpet av sin karriere på Nationaltheatret har han ved flere anledninger vært tilknyttet Torshovteatret som jo er en tilnærmet selvdrevet scene hvor scenekunstnerne har hovedansvaret for den kunstneriske driften. Priser: Årets lydbokstemme 2011, Skandinavisk Nationaltheaterpris for "Genanse og Verdighet" og Per Aabels Ærespris 2007.