MODUS

Senter for middelaldermusikk

Om Modus

Tidslinje

Label

Nyheter

Musikken og dannelsen

Katedralskolenes fagkrets bestod av de syv såkalte Artes liberales: Grammatikk, retorikk, dialektikk, musikk, geometri, aritmetikk og astronomi. Selv om de norske skolene kanskje ikke maktet hele dette programmet, kan vi regne med at gregoriansk sang hadde en stor plass i skolene. Sangen var nødvendig for den prestetjeneste eleven skulle forberedes til; også fordi de eldste elevene skulle synge med i Katedral-koret sammen med prester av lavere grad.

Musikken på timeplanen

Middelalderens Oslo ble delt inn i to maktsentra: Kongen med sin egen lille hær og hirden, og den kongelige kapellgeistligheten. Bispen med sin domkirke og borg, holdt til nord i byen. Ser vi på de musikalske strømningene på denne tiden var klostervesenet særlig instrumental i innføringen av den europeiske sangkunsten i nye land og riker.

Etter at det ble opprettet en selvstendig erkebispestol i Nidaros i 1153, ble det også opprettet skoler i forbindelse med de viktigste kirkene. Vi vet at det på 1200-tallet var katedralskoler i Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. Noen var tilknyttet klostrene, andre kanskje en slags byskole. Skolene skulle først og fremst sørge for rekrutteringen til de geistlige embeter, men vi vet også om elever som ikke gikk inn i kirkens tjenester, Skolene var ordnet på samme måte som andre europeiske middelalderskoler. Fagkretsen var de syv såkalte Artes liberales: Grammatikk, retorikk, dialektikk, musikk, geometri, aritmetikk og astronomi. Selv om de norske skolene kanskje ikke maktet hele dette programmet, kan vi regne med at musikk – det vil si gregoriansk sang - hadde en stor plass. Den gregorianske sangen var nødvendig for den prestetjeneste eleven skulle forberedes til; også fordi de eldste elevene skulle synge med i Katedral-koret sammen med prester av lavere grad.

Gamlebyen i Oslo for eksempel, var i middelalderen et rikt kultursenter der det rundt 1300-tallet var hele 10 kirker i byen. Prester, munker og andre som var tilknyttet kirkene, klostrene og bispestolen, utgjorde en stor del av byens befolkning. Det er all grunn til å tro at det rundt år 1200 ble sunget og undervist i gregoriansk sang, og kanhende ble noen av våre best bevarte manuskripter til i Olavsklosteret akkurat der. Klosterskolene tok seg av undervisningen musikk, astrologi, filosofi og mer.

Vi finner i Håkon Håkonssons saga en illustrasjon om sangens plass i skolen. Håkon Håkonsson ble spurt av Håkon Jarl om hva det var han lærte i katedralskolen i Nidaros. –"Jeg lærer sang, Herre", svarte Håkon. Det Håkon snakker om her, er opplæringen i gregoriansk sang. Paris var i begynnelsen av 1200-tallet et universitetssentrum for Europa, og trolig var det ca. 20 nordmenn som studerte ved Universitetet i Paris i de 13. århundre. At de ble kjent med Notre Dame-skolens polyfoni - eller flerstemmighet som det også kan kalles, er nokså sikkert. 

Den gregorianske sang har vært sunget i våre kirker gjennom flere hundre år, og hatt betydning for folket i området. Gregoriansk sang er en oral sangtradisjon på lik linje med folkemusikken, og har vært overlevert fra generasjoner til generasjoner. Vi vet at de europeiske musikkstrømningene i middelalderen, fra bl.a. Paris, har påvirket våre kirker og klostre, og kanhende også hatt påvirkning på vår egen folkemusikk.


<<Trykk her for å gå tilbake til dit du kom fra sist

Aktivitetsdato: 10.01.2019 00:00:00 - Publisert: 17.10.2018 00:00:00 (publiseringsdato er veiledende når aktivitetsdato er fraværende)